Warunki

konkurs 14

Warunki konkursu:

  1. Organizator

Inicjatorem i organizatorem Konkursu jest Katedra Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej wraz z firmami: AGC Europe, Fagerhult, Rigips oraz Fundacją AP KunstArt Fund.

  1. Cel konkursu

Celem konkursu jest podkreślenie związków teorii z praktyką poprzez wykorzystanie dostępnych, obecnych na rynku produktów współczesnego designu wysokiej jakości w nadawaniu wnętrzu jego unikalnego charakteru. Podkreślenie wagi spojrzenia na projekt wnętrza jako kompleksowej całości, począwszy od jego kształtu przestrzennego, materiału i kolorystyki, a także warunków oraz efektów oświetlenia po elementy wyposażenia. Przykłady wzornictwa postrzegane będą nie tylko jako elementy niezbędne funkcjonalnie, ale także jako przedmioty użytkowe – uzupełniające, intrygujące, inspirujące – wzbogacające jego wystrój.

 

  1. Przedmiot konkursu

Przedmiotem konkursu jest projekt aranżacji wnętrza mieszkalnego lub niemieszkalnego, w którym znaczącą rolę pełni światło dzienne oraz który spełnia przynajmniej jeden z warunków:

  • projekt zainspirowany jest wybranym dziełem sztuki
  • zastosowano szkło architektoniczne firmy AGC
  • zastosowano oświetlenie firmy Fagerhult
  • zastosowano rozwiązania suchych tynków firmy Rigips.

Sztuka jest ważnym elementem naszego życia i nieraz nierozłączną częścią przestrzeni, w jakiej się znajdujemy. Praca architekta/ki lub projektanta/ki wnętrz bywa mocno powiązana z użyciem dzieł sztuki lub bezpośrednią współpracą z artystami. Zachęcamy, aby wykorzystać dzieło sztuki jako inspirację do kreatywnego stworzenia niepowtarzalnego wnętrza. Dzieło może być wykorzystane jako inspiracja do stworzenia formy, oświetlenia, schematu kolorystycznego czy zbudowania nastroju wnętrza. Projekty powstałe w wyniku inspiracji istniejącym dziełem sztuki muszą zawierać własne elementy twórcze uczestników konkursu.

  1. Formuła konkursu

Formuła otwarta – Prace nagrodzone jury wybiera spośród prac studentów Wydziałów Architektury i Wydziałów Architektury Wnętrz oraz kierunków pokrewnych zgłoszonych do konkursu.

 

  1. Nagrody

Każda z nagród przyznawana jest w dwóch kategoriach: WNĘTRZE MIESZKALNE i WNĘTRZE NIEMIESZKALNE.

 

Nagrody główne przyznawane w kategorii WNĘTRZE MIESZKALNE:

 

  • Nagroda Prorektora ds. Studenckich PK za najciekawsze wykorzystanie światła dziennego we wnętrzu oraz za stworzenie unikalnej koncepcji przy umiejętnym wykorzystaniu produktów katalogowych.

 

  • Nagroda Dziekana Wydziału Architektury PK – za wysokie walory estetyczne koncepcji

 

 

Nagrody sponsorów przyznawane w kategoriach:

Szkło:

  • Nagroda za najlepsze wykorzystanie szkła dekoracyjnego, przyznawana przez firmę AGC za najlepsze wykorzystanie szkła firmy AGC w projekcie.

Oświetlenie:

  • Nagroda za najlepsze sztuczne oświetlenie wnętrza, przyznawana przez firmę Fagerhult za najlepsze wykorzystanie oświetlenia w projekcie.

Dzieło sztuki:

  • Nagroda za najlepsze wykorzystanie dzieła sztuki, przyznawana przez Fundację AP KunstArt Fund za najlepsze wykorzystanie dzieła sztuki w projekcie.

Tektonika wnętrza:

  • Nagroda za najlepsze ukształtowanie ścian i sufitów, przyznawana przez firmę Rigips za najlepsze wykorzystanie systemów suchych tynków i sufitów podwieszanych firmy Rigips w projekcie.

 

 

Nagrody przyznawane w kategorii WNĘTRZE NIEMIESZKALNE:

 

  • Nagroda Prorektora ds. Studenckich PK za najciekawsze wykorzystanie światła dziennego we wnętrzu oraz za stworzenie unikalnej koncepcji przy umiejętnym wykorzystaniu produktów katalogowych.

 

  • Nagroda Dziekana Wydziału Architektury PK – za wysokie walory estetyczne koncepcji

 

 

Nagrody sponsorów przyznawane w kategoriach:

Szkło:

  • Nagroda za najlepsze wykorzystanie szkła dekoracyjnego, przyznawana przez firmę AGC za najlepsze wykorzystanie szkła firmy AGC w projekcie.

Oświetlenie:

  • Nagroda za najlepsze sztuczne oświetlenie wnętrza, przyznawana przez firmę Fagerhult za najlepsze wykorzystanie oświetlenia w projekcie.

Dzieło sztuki:

  • Nagroda za najlepsze wykorzystanie dzieła sztuki, przyznawana przez Fundację AP KunstArt Fund za najlepsze wykorzystanie dzieła sztuki w projekcie.

Tektonika wnętrza:

  • Nagroda za najlepsze ukształtowanie ścian i sufitów, przyznawana przez firmę Rigips za najlepsze wykorzystanie systemów suchych tynków i sufitów podwieszanych firmy Rigips w projekcie.

 

 

Nagrody przyznaje Jury konkursu. Nagrody sponsorów będą przyznawane przez pełny skład jury spośród prac nominowanych przez przedstawicieli podmiotów sponsorujących. W szczególnie uzasadnionych okolicznościach Jury może przyznać pozaregulaminowe nagrody i wyróżnienia, bądź nie przyznać wszystkich nagród regulaminowych. Jury przyznaje nagrody w zależności od poziomu zgłoszonych prac i zastrzega sobie prawo do zmiany powyższych ustaleń. Nagrody Prorektora ds. Studenckich PK oraz Dziekana Wydziału Architektury (oprócz Nagrody Specjalnej) przyznawane są spośród wszystkich złożonych na konkurs projektów.

 

 

 

  1. Warunki formalne

 

W konkursie mogą brać udział i ubiegać się o nagrody studenci Wydziałów Architektury i Wydziałów Architektury Wnętrz (lub takich kierunków studiów oraz studiów pokrewnych) z całej Polski. Prace winny być przygotowane przez jednego autora. Można zgłaszać prace indywidualne, wykonywane podczas kursów akademickich pod opieką prowadzących lub w ramach działalności kół naukowych.

 

 

7. Warunki formalne

W konkursie mogą brać udział i ubiegać się o nagrody studenci Wydziałów Architektury i Wydziałów Architektury Wnętrz (lub takich kierunków studiów oraz studiów pokrewnych) z całej Polski. Prace winny być przygotowane przez jednego autora. Można zgłaszać prace indywidualne, wykonywane podczas kursów akademickich pod opieką prowadzących lub w ramach działalności kół naukowych.

 

8. Warunki techniczne

  • Forma oddania:

Projekt konkursowy należy przedstawić na maksymalnie 4 planszach o wymiarach 50 cm na 70 cm w układzie pionowym zapisanych w formacie pdf w rozdzielczości 200dpi oraz formacie jpg o wielkości 1417 x 1984 (odpowiada to rozmiarowi 50 x 70 cm w rozdzielczości ekranowej). Proszę przygotować osobne pliki dla poszczególnych plansz, wielkość każdego pliku nie może przekroczyć 10 MB). Plansze powinny być opatrzone numerem kodowym składającym się z 6 dowolnych cyfr nadanych przez autora.

  • Treść projektu:

Plansze powinny przedstawiać zgodną z autorską ideą koncepcję funkcjonalno-przestrzenną wnętrza oraz przynajmniej jedno z wybranych spośród poniższych zagadnień:

a) oświetlenie, b) wykończenie szkłem dekoracyjnym,

c) ukształtowanie ścian lub sufitów lub d) powiązanie aranżacji wnętrza z wybranym dziełem sztuki.

  • Technika:

Technika opracowania plansz jest dowolna, ale winna być czytelna, pozwalająca na jednoznaczne odczytanie projektu.

  • Sposób dostarczenia projektu:

Pełne zgłoszenie projektu składa się z plansz (w formacie pdf i jpg) oraz informacji do odkodowania.

Plansze należy wysłać w formie elektronicznej za pomocą formularza dostępnego pod adresem:

https://forms.gle/VedcjpFjBu6mUhJ46

 

Po wysłaniu plansz należy przesłać informacje do rozkodowania:

https://forms.gle/Mkm32aJJ49b6gyF58

 

 

  • Informacje związane z inspiracją dziełem sztuki:

Uczestnicy konkursu wskazują dzieła sztuki, które stanowiły inspirację dla stworzenia pracy konkursowej umieszczając na planszy oryginał dzieła oraz informację o autorze, roku powstania i źródle, z jakiego dzieło zostało zaczerpnięte.

Dzieła, którymi uczestnicy mogą się inspirować powinny być zaczerpnięte z powszechnie dostępnej domeny publicznej (tj. dzieła sztuki, których autorskie prawa majątkowe wygasają z upływem 70 lat od śmierci twórcy (art. 36 Prawa autorskiego))

9. Ogłoszenie konkursu i zgłoszenia

Ogłoszenie Konkursu nastąpi 26.01.2023 r., w formie ogłoszeń na stronie wsc.pk.edu.pl.

Przesłanie pracy i informacji do odkodowania jest równoznaczne ze zgłoszeniem.

Materiały do projektowania można znaleźć na następujących stronach internetowych:

www.agc-yourglass.com

www.fagerhult.com/pl

www.rigips.pl

Informacje na temat konkursu: wsc@pk.edu.pl

 

10. Warunki konsultacji prac przez ekspertów drogą internetową:

Istnieje możliwość skonsultowania zaproponowanych rozwiązań technicznych z ekspertami podczas przygotowania pracy

Prace przesyłane do konsultacji powinny:

- zawierać czytelny zapis graficzny koncepcji w rzucie w skali 1:100(dopuszcza się skalę 1:50 dla mniejszych obiektów) oraz na rozwinięciach ścian lub perspektywach obrazujących położenie w trzecim wymiarze,

- rozmieszczenie dobranych elementów oświetlenia, wyposażenia oraz szkła,

- rodzaj zaproponowanego przez autora oświetlenia, wyposażenia, czy też szkła,

- być zapisane w formacie PDF,

- zawierać imię i nazwisko autora, adres email oraz nr telefonu do kontaktu.

Należy je nadsyłać w terminie: 8-26.05.2023 na podane poniżej adresy poczty internetowej.

AGC – Dariusz Podobas - dariusz.podobas@agc.com

Fagerhult – Rafał Szpakiewicz rafal.szpakiewicz@fagerhult.pl

Rigips – Rafał Spyrka rafal.spyrka@saint-gobain.com

AP KunstArt Fund – Anna Petelenz i Franciszek Araszkiewicz fundacja@apkunstart.org

Projekty będą konsultowane w kolejności zgłoszeń w terminie nie dłuższym niż 10 dni od nadesłania kompletnego zgłoszenia.

 

11. Terminarz konkursu

Ogłoszenie konkursu:                                26.01.2023 r.

Termin składania prac:                              do 12.06.2023 r. – przez formularz internetowy

Ogłoszenie wyników:                                 27.06.2023 godz. 18:00

połączone z wernisażem wystawy prac konkursowych odbędzie się stacjonarnie lub zdalnie w zależności od sytuacji epidemiologicznej

Wystawa SARP:                                        27.06.2023 godz.  18:00 (wtorek)

w formie online

12. Temat

 

TEMAT: „Gra w płaszczyzny”

Tematem zadania projektowego jest aranżacja przestrzenno-funkcjonalna wybranego wnętrza architektonicznego w połączeniu ze strefą wejściową, ogrodem, przestrzenią publiczną, małą architekturą, roślinnością z wykorzystaniem zadanych produktów lub/i inspirowana wybranym dziełem sztuki.

Ziemia jest płaska? Wnętrze to zwykle zbiór połączonych ze sobą pod kątem prostym płaszczyzn, które z zapałem dekorujemy, zasłaniamy, czasem dziurawimy… Nuda? A może funkcjonalność – wszak przy zakrzywionej ścianie trudno postawić mebel, zawiesić obraz. A gdyby tak poeksperymentować? Ścianę, posadzkę, czy sufit wygiąć, wydrążyć, połamać? Utworzyć dzięki temu meble. Bawić się planami. Zagrać w płaszczyzny.

A może gładka ściana nie jest wcale monotonna? Może jej istota tkwi w byciu płaszczyzną, po to aby realizować się w roli tła dla narracji, jak w teatrze cieni, gdzie bez niej iluzja zniknęłaby demaskując nagle pozbawiony magii obraz mozolnych zmagań artystów z materią dzieła. We wnętrzu – płaska czy przetworzona – jak pusta kartka tworzy scenę dla zdarzeń, tło dla emocji przeżywanych w kontakcie z przestrzenią.

 

 

13. Kryteria oceny:

-        oryginalność odpowiedzi na temat wiodący,

-        zastosowanie zasad kompozycji architektonicznej i plastycznej dla uzyskania założonego charakteru wnętrza,

-        umiejętność prawidłowej aranżacji funkcjonalnej wnętrza,

-        potraktowanie wnętrza jako nieodzownej części sekwencji postrzegania architektury – przestrzeń otaczająca budynek, bryła budowli, przestrzeń wewnątrz budynku,

-        podkreślenie związków teorii z praktyką poprzez wykorzystanie dostępnych, obecnych na rynku produktów współczesnego designu wysokiej jakości w nadawaniu wnętrzu jego unikalnego charakteru,

-        twórcze wykorzystanie dzieła sztuki wizualnej jako inspiracji dla kreacji architektonicznej,

-        zastosowanie elementów kompozycji zgodnych ze współczesnymi trendami i wiodącą technologią.

Aby nadesłana praca została przyjęta do konkursu należy użyć co najmniej jednego z produktów firmy AGC, Fagerhult, Rigips lub wprowadzić inspirację dziełem sztuki.

Należy:

-        Odpowiedzieć na założenie kompozycyjne zawarte w temacie.

-        Zaproponować interesujące rozwiązanie przestrzenne.

-        Zwrócić szczególną uwagę na prawidłowość powiązań funkcjonalnych oraz odpowiednie powierzchnie pomieszczeń, wielkości ciągów komunikacyjnych, a także relacje pomiędzy wnętrzem i przestrzenią zewnętrzną.

-        Zwrócić szczególną uwagę na rolę elementów wyposażenia wnętrza oraz jego oświetlenia stosując wybrane rozwiązania dostępne na rynku (szkło AGC, oświetlenie firmy Fagerhult, , suche tynki i sufity podwieszane firmy Rigips i/lub wykorzystać inspirację dziełem sztuki).

-       Należy zaprojektować oświetlenie sztuczne.

 

Merytoryczna zawartość pracy powinna być zgodna z poniższym opisem:

Prezentacja pracy winna zawierać:

1.         W części opisowej (zamieszczonej na planszy lub w formie odrębnego opracowania):

-           określenie przedmiotu projektu,

-           dane charakteryzujące program,

-           zwięzły opis autorskiej idei.

2.         W części graficznej:

-           czytelną informację o autorskiej idei architektonicznej projektu z pokazaniem  kontekstu przestrzennego,

-           rzut pomieszczenia w skali 1:100 (dopuszcza się skalę 1:50 dla mniejszych obiektów)

-           co najmniej dwa przekroje z widokiem pokazującym rozwinięcie ścian wnętrza w skali   1:100 (dopuszcza się skalę 1:50 dla mniejszych obiektów),

-           wybrany fragment rzutu w skali 1:20, 1:25

-           wybrany fragment rozwinięcia wybranej ściany wnętrza, oddający jego charakter w skali 1:20, 1:25

-           przedstawienie przestrzenne: aksonometria lub perspektywy obrazujące efekty świetlne (kolorystyczne) uzyskane za pomocą zastosowanego oświetlenia,

-           opcjonalnie: schematyczne przedstawienie miejsca aranżowanego wnętrza w budynku dla pokazania jego relacji ze strefą zewnętrzną; rzut sufitu.

W zależności od wyboru kategorii, w jakiej projekt bierze udział, na planszach powinny znaleźć się następujące informacje:

-           (w przypadku inspiracji projektu dziełem sztuki) oryginał dzieła sztuki oraz informację  o autorze, roku powstania i źródle, z jakiego dzieło zostało zaczerpnięte,

-           (w przypadku zastosowania elementów wyposażenia firm współpracujących) typ oraz lokalizacja: oświetlenia, szkła architektonicznego, i/lub płyt gipsowo-kartonowych i materiałów wykończeniowych z informacją dot. specyfikacji (firma, model, kolor etc.)

4. Zapis plansz projektu oraz opisu w formie plików pdf i jpg przekazane w formie elektronicznej.

5. Karta kodowa w formie formularza.