Warunki konkursu:
- Organizator
Inicjatorem i organizatorem Konkursu jest Katedra Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej wraz z firmami: AGC Europe, Fagerhult, Rigips oraz Fundacją AP KunstArt Fund.
- Cel konkursu
Celem konkursu jest podkreślenie związków teorii z praktyką poprzez wykorzystanie dostępnych, obecnych na rynku produktów współczesnego designu wysokiej jakości w nadawaniu wnętrzu jego unikalnego charakteru. Podkreślenie wagi spojrzenia na projekt wnętrza jako kompleksowej całości, począwszy od jego kształtu przestrzennego, materiału i kolorystyki, a także warunków oraz efektów oświetlenia po elementy wyposażenia. Przykłady wzornictwa postrzegane będą nie tylko jako elementy niezbędne funkcjonalnie, ale także jako przedmioty użytkowe – uzupełniające, intrygujące, inspirujące – wzbogacające jego wystrój.
- Przedmiot konkursu
Przedmiotem konkursu jest projekt aranżacji wnętrza mieszkalnego lub niemieszkalnego, w którym znaczącą rolę pełni światło dzienne oraz który spełnia przynajmniej jeden z warunków:
- projekt zainspirowany jest wybranym dziełem sztuki
- zastosowano szkło architektoniczne firmy AGC
- zastosowano oświetlenie firmy Fagerhult
- zastosowano rozwiązania suchych tynków firmy Rigips.
Sztuka jest ważnym elementem naszego życia i nieraz nierozłączną częścią przestrzeni, w jakiej się znajdujemy. Praca architekta/ki lub projektanta/ki wnętrz bywa mocno powiązana z użyciem dzieł sztuki lub bezpośrednią współpracą z artystami. Zachęcamy, aby wykorzystać dzieło sztuki jako inspirację do kreatywnego stworzenia niepowtarzalnego wnętrza. Dzieło może być wykorzystane jako inspiracja do stworzenia formy, oświetlenia, schematu kolorystycznego czy zbudowania nastroju wnętrza. Projekty powstałe w wyniku inspiracji istniejącym dziełem sztuki muszą zawierać własne elementy twórcze uczestników konkursu.
- Formuła konkursu
Formuła otwarta – Prace nagrodzone jury wybiera spośród prac studentów Wydziałów Architektury i Wydziałów Architektury Wnętrz oraz kierunków pokrewnych zgłoszonych do konkursu.
- Nagrody
Każda z nagród przyznawana jest w dwóch kategoriach: WNĘTRZE MIESZKALNE i WNĘTRZE NIEMIESZKALNE.
Nagrody główne przyznawane w kategorii WNĘTRZE MIESZKALNE:
- Nagroda Prorektora ds. Studenckich PK – za najciekawsze wykorzystanie światła dziennego we wnętrzu oraz za stworzenie unikalnej koncepcji przy umiejętnym wykorzystaniu produktów katalogowych.
- Nagroda Dziekana Wydziału Architektury PK – za wysokie walory estetyczne koncepcji
Nagrody sponsorów przyznawane w kategoriach:
Szkło:
- Nagroda za najlepsze wykorzystanie szkła dekoracyjnego, przyznawana przez firmę AGC za najlepsze wykorzystanie szkła firmy AGC w projekcie.
Oświetlenie:
- Nagroda za najlepsze sztuczne oświetlenie wnętrza, przyznawana przez firmę Fagerhult za najlepsze wykorzystanie oświetlenia w projekcie.
Dzieło sztuki:
- Nagroda za najlepsze wykorzystanie dzieła sztuki, przyznawana przez Fundację AP KunstArt Fund za najlepsze wykorzystanie dzieła sztuki w projekcie.
Tektonika wnętrza:
- Nagroda za najlepsze ukształtowanie ścian i sufitów, przyznawana przez firmę Rigips za najlepsze wykorzystanie systemów suchych tynków i sufitów podwieszanych firmy Rigips w projekcie.
Nagrody przyznawane w kategorii WNĘTRZE NIEMIESZKALNE:
- Nagroda Prorektora ds. Studenckich PK – za najciekawsze wykorzystanie światła dziennego we wnętrzu oraz za stworzenie unikalnej koncepcji przy umiejętnym wykorzystaniu produktów katalogowych.
- Nagroda Dziekana Wydziału Architektury PK – za wysokie walory estetyczne koncepcji
Nagrody sponsorów przyznawane w kategoriach:
Szkło:
- Nagroda za najlepsze wykorzystanie szkła dekoracyjnego, przyznawana przez firmę AGC za najlepsze wykorzystanie szkła firmy AGC w projekcie.
Oświetlenie:
- Nagroda za najlepsze sztuczne oświetlenie wnętrza, przyznawana przez firmę Fagerhult za najlepsze wykorzystanie oświetlenia w projekcie.
Dzieło sztuki:
- Nagroda za najlepsze wykorzystanie dzieła sztuki, przyznawana przez Fundację AP KunstArt Fund za najlepsze wykorzystanie dzieła sztuki w projekcie.
Tektonika wnętrza:
- Nagroda za najlepsze ukształtowanie ścian i sufitów, przyznawana przez firmę Rigips za najlepsze wykorzystanie systemów suchych tynków i sufitów podwieszanych firmy Rigips w projekcie.
Nagrody przyznaje Jury konkursu. Nagrody sponsorów będą przyznawane przez pełny skład jury spośród prac nominowanych przez przedstawicieli podmiotów sponsorujących. W szczególnie uzasadnionych okolicznościach Jury może przyznać pozaregulaminowe nagrody i wyróżnienia, bądź nie przyznać wszystkich nagród regulaminowych. Jury przyznaje nagrody w zależności od poziomu zgłoszonych prac i zastrzega sobie prawo do zmiany powyższych ustaleń. Nagrody Prorektora ds. Studenckich PK oraz Dziekana Wydziału Architektury (oprócz Nagrody Specjalnej) przyznawane są spośród wszystkich złożonych na konkurs projektów.
- Warunki formalne
W konkursie mogą brać udział i ubiegać się o nagrody studenci Wydziałów Architektury i Wydziałów Architektury Wnętrz (lub takich kierunków studiów oraz studiów pokrewnych) z całej Polski. Prace winny być przygotowane przez jednego autora. Można zgłaszać prace indywidualne, wykonywane podczas kursów akademickich pod opieką prowadzących lub w ramach działalności kół naukowych.
7. Warunki formalne
W konkursie mogą brać udział i ubiegać się o nagrody studenci Wydziałów Architektury i Wydziałów Architektury Wnętrz (lub takich kierunków studiów oraz studiów pokrewnych) z całej Polski. Prace winny być przygotowane przez jednego autora. Można zgłaszać prace indywidualne, wykonywane podczas kursów akademickich pod opieką prowadzących lub w ramach działalności kół naukowych.
8. Warunki techniczne
- Forma oddania:
Projekt konkursowy należy przedstawić na maksymalnie 4 planszach o wymiarach 50 cm na 70 cm w układzie pionowym zapisanych w formacie pdf w rozdzielczości 200dpi oraz formacie jpg o wielkości 1417 x 1984 (odpowiada to rozmiarowi 50 x 70 cm w rozdzielczości ekranowej). Proszę przygotować osobne pliki dla poszczególnych plansz, wielkość każdego pliku nie może przekroczyć 10 MB). Plansze powinny być opatrzone numerem kodowym składającym się z 6 dowolnych cyfr nadanych przez autora.
- Treść projektu:
Plansze powinny przedstawiać zgodną z autorską ideą koncepcję funkcjonalno-przestrzenną wnętrza oraz przynajmniej jedno z wybranych spośród poniższych zagadnień:
a) oświetlenie, b) wykończenie szkłem dekoracyjnym,
c) ukształtowanie ścian lub sufitów lub d) powiązanie aranżacji wnętrza z wybranym dziełem sztuki.
- Technika:
Technika opracowania plansz jest dowolna, ale winna być czytelna, pozwalająca na jednoznaczne odczytanie projektu.
- Sposób dostarczenia projektu:
Pełne zgłoszenie projektu składa się z plansz (w formacie pdf i jpg) oraz informacji do odkodowania.
Plansze należy wysłać w formie elektronicznej za pomocą formularza dostępnego pod adresem:
https://forms.gle/VedcjpFjBu6mUhJ46
Po wysłaniu plansz należy przesłać informacje do rozkodowania:
https://forms.gle/Mkm32aJJ49b6gyF58
- Informacje związane z inspiracją dziełem sztuki:
Uczestnicy konkursu wskazują dzieła sztuki, które stanowiły inspirację dla stworzenia pracy konkursowej umieszczając na planszy oryginał dzieła oraz informację o autorze, roku powstania i źródle, z jakiego dzieło zostało zaczerpnięte.
Dzieła, którymi uczestnicy mogą się inspirować powinny być zaczerpnięte z powszechnie dostępnej domeny publicznej (tj. dzieła sztuki, których autorskie prawa majątkowe wygasają z upływem 70 lat od śmierci twórcy (art. 36 Prawa autorskiego))
9. Ogłoszenie konkursu i zgłoszenia
Ogłoszenie Konkursu nastąpi 26.01.2023 r., w formie ogłoszeń na stronie wsc.pk.edu.pl.
Przesłanie pracy i informacji do odkodowania jest równoznaczne ze zgłoszeniem.
Materiały do projektowania można znaleźć na następujących stronach internetowych:
www.agc-yourglass.com
www.rigips.pl
Informacje na temat konkursu: wsc@pk.edu.pl
10. Warunki konsultacji prac przez ekspertów drogą internetową:
Istnieje możliwość skonsultowania zaproponowanych rozwiązań technicznych z ekspertami podczas przygotowania pracy
Prace przesyłane do konsultacji powinny:
- zawierać czytelny zapis graficzny koncepcji w rzucie w skali 1:100(dopuszcza się skalę 1:50 dla mniejszych obiektów) oraz na rozwinięciach ścian lub perspektywach obrazujących położenie w trzecim wymiarze,
- rozmieszczenie dobranych elementów oświetlenia, wyposażenia oraz szkła,
- rodzaj zaproponowanego przez autora oświetlenia, wyposażenia, czy też szkła,
- być zapisane w formacie PDF,
- zawierać imię i nazwisko autora, adres email oraz nr telefonu do kontaktu.
Należy je nadsyłać w terminie: 8-26.05.2023 na podane poniżej adresy poczty internetowej.
AGC – Dariusz Podobas - dariusz.podobas@agc.com
Fagerhult – Rafał Szpakiewicz rafal.szpakiewicz@fagerhult.pl
Rigips – Rafał Spyrka rafal.spyrka@saint-gobain.com
AP KunstArt Fund – Anna Petelenz i Franciszek Araszkiewicz fundacja@apkunstart.org
Projekty będą konsultowane w kolejności zgłoszeń w terminie nie dłuższym niż 10 dni od nadesłania kompletnego zgłoszenia.
11. Terminarz konkursu
Ogłoszenie konkursu: 26.01.2023 r.
Termin składania prac: do 12.06.2023 r. – przez formularz internetowy
Ogłoszenie wyników: 27.06.2023 godz. 18:00
połączone z wernisażem wystawy prac konkursowych odbędzie się stacjonarnie lub zdalnie w zależności od sytuacji epidemiologicznej
Wystawa SARP: 27.06.2023 godz. 18:00 (wtorek)
w formie online
12. Temat
TEMAT: „Gra w płaszczyzny”
Tematem zadania projektowego jest aranżacja przestrzenno-funkcjonalna wybranego wnętrza architektonicznego w połączeniu ze strefą wejściową, ogrodem, przestrzenią publiczną, małą architekturą, roślinnością z wykorzystaniem zadanych produktów lub/i inspirowana wybranym dziełem sztuki.
Ziemia jest płaska? Wnętrze to zwykle zbiór połączonych ze sobą pod kątem prostym płaszczyzn, które z zapałem dekorujemy, zasłaniamy, czasem dziurawimy… Nuda? A może funkcjonalność – wszak przy zakrzywionej ścianie trudno postawić mebel, zawiesić obraz. A gdyby tak poeksperymentować? Ścianę, posadzkę, czy sufit wygiąć, wydrążyć, połamać? Utworzyć dzięki temu meble. Bawić się planami. Zagrać w płaszczyzny.
A może gładka ściana nie jest wcale monotonna? Może jej istota tkwi w byciu płaszczyzną, po to aby realizować się w roli tła dla narracji, jak w teatrze cieni, gdzie bez niej iluzja zniknęłaby demaskując nagle pozbawiony magii obraz mozolnych zmagań artystów z materią dzieła. We wnętrzu – płaska czy przetworzona – jak pusta kartka tworzy scenę dla zdarzeń, tło dla emocji przeżywanych w kontakcie z przestrzenią.
13. Kryteria oceny:
- oryginalność odpowiedzi na temat wiodący,
- zastosowanie zasad kompozycji architektonicznej i plastycznej dla uzyskania założonego charakteru wnętrza,
- umiejętność prawidłowej aranżacji funkcjonalnej wnętrza,
- potraktowanie wnętrza jako nieodzownej części sekwencji postrzegania architektury – przestrzeń otaczająca budynek, bryła budowli, przestrzeń wewnątrz budynku,
- podkreślenie związków teorii z praktyką poprzez wykorzystanie dostępnych, obecnych na rynku produktów współczesnego designu wysokiej jakości w nadawaniu wnętrzu jego unikalnego charakteru,
- twórcze wykorzystanie dzieła sztuki wizualnej jako inspiracji dla kreacji architektonicznej,
- zastosowanie elementów kompozycji zgodnych ze współczesnymi trendami i wiodącą technologią.
Aby nadesłana praca została przyjęta do konkursu należy użyć co najmniej jednego z produktów firmy AGC, Fagerhult, Rigips lub wprowadzić inspirację dziełem sztuki.
Należy:
- Odpowiedzieć na założenie kompozycyjne zawarte w temacie.
- Zaproponować interesujące rozwiązanie przestrzenne.
- Zwrócić szczególną uwagę na prawidłowość powiązań funkcjonalnych oraz odpowiednie powierzchnie pomieszczeń, wielkości ciągów komunikacyjnych, a także relacje pomiędzy wnętrzem i przestrzenią zewnętrzną.
- Zwrócić szczególną uwagę na rolę elementów wyposażenia wnętrza oraz jego oświetlenia stosując wybrane rozwiązania dostępne na rynku (szkło AGC, oświetlenie firmy Fagerhult, , suche tynki i sufity podwieszane firmy Rigips i/lub wykorzystać inspirację dziełem sztuki).
- Należy zaprojektować oświetlenie sztuczne.
Merytoryczna zawartość pracy powinna być zgodna z poniższym opisem:
Prezentacja pracy winna zawierać:
1. W części opisowej (zamieszczonej na planszy lub w formie odrębnego opracowania):
- określenie przedmiotu projektu,
- dane charakteryzujące program,
- zwięzły opis autorskiej idei.
2. W części graficznej:
- czytelną informację o autorskiej idei architektonicznej projektu z pokazaniem kontekstu przestrzennego,
- rzut pomieszczenia w skali 1:100 (dopuszcza się skalę 1:50 dla mniejszych obiektów)
- co najmniej dwa przekroje z widokiem pokazującym rozwinięcie ścian wnętrza w skali 1:100 (dopuszcza się skalę 1:50 dla mniejszych obiektów),
- wybrany fragment rzutu w skali 1:20, 1:25
- wybrany fragment rozwinięcia wybranej ściany wnętrza, oddający jego charakter w skali 1:20, 1:25
- przedstawienie przestrzenne: aksonometria lub perspektywy obrazujące efekty świetlne (kolorystyczne) uzyskane za pomocą zastosowanego oświetlenia,
- opcjonalnie: schematyczne przedstawienie miejsca aranżowanego wnętrza w budynku dla pokazania jego relacji ze strefą zewnętrzną; rzut sufitu.
W zależności od wyboru kategorii, w jakiej projekt bierze udział, na planszach powinny znaleźć się następujące informacje:
- (w przypadku inspiracji projektu dziełem sztuki) oryginał dzieła sztuki oraz informację o autorze, roku powstania i źródle, z jakiego dzieło zostało zaczerpnięte,
- (w przypadku zastosowania elementów wyposażenia firm współpracujących) typ oraz lokalizacja: oświetlenia, szkła architektonicznego, i/lub płyt gipsowo-kartonowych i materiałów wykończeniowych z informacją dot. specyfikacji (firma, model, kolor etc.)
4. Zapis plansz projektu oraz opisu w formie plików pdf i jpg przekazane w formie elektronicznej.
5. Karta kodowa w formie formularza.